Pålegg

Enkel oliventapenade

Endelig. Et nytt innlegg på bloggen. Denne gangen deler jeg en oppskrift på et fantastisk enkelt, godt og raskt pålegg. Eller dipp om du vil. Denne oliventapenaden er min absolutte go-to oppskrift når jeg ønsker noe nytt på frokostbordet. Jeg prøver å ikke lage den for ofte, men heller ha den som et luksuspålegg. Oppskriften ble til da jeg bodde i Asker, hvor jeg fikk tak i kalamataoliven i løsvekt. Jeg har enda ikke klart å oppdrive et slikt utsalgssted i Trondheim, men om du vet om noe, skriv gjerne i kommentarfeltet.

Jeg har virkelig savnet dette pålegget og da jeg fant steinfrie kalamataoliven på Coop her i Trondheim, var gleden stor! Et glass koster omtrent 16,- og gir nok tapenade til et lite glass. Dette er en basisoppskrift og kan enkelt piffes opp ved å tilsette hakket persille, sitronsaft, appelsinsaft, kapers, nøtter, frø…. Tapenaden passer supert til kjeks, knekkebrød, foccacia, brød…. og utgjør en super kombo sammen med saftige tomater, avokado, noen agurkskiver eller sammen med struttende, irrgrønne spirer.

Internett forteller at Kalamataoliven er en god kilde til både jern, fiber, kalsium og vitamin A. Selv om disse små, svart-lilla olivenene er rike på fett, er det den «sunne» typen fett – enumettet fett, noe som anses som sunnere enn inntak av mettet fett eller transfett. Jeg pleier å bruke Kalamataoliven, men andre svarte oliven, om ikke grønne, fungerer like bra. Vær obs på at saltmengden kan variere, da noen oliven er mer salte enn andre, tilsett derfor salt etter eget ønske.

Oppskrift

  • ca. 185 g svarte oliven
  • En klunk olivenolje
  • Noen kvern hel pepper
  • Et fedd hvitløk, finhakket (kan utelates)
  • Evt. litt salt

Skyll og sil av olivenene. Kjør alle ingrediensene sammen med en stavmikser eller foodprosessor til en jevn masse. Tilsett eventuelt mer olivenolje og smak deg frem med salt og pepper.

 

Legg igjen en kommentar

