Middag / Pålegg / ut på tur

En veganer på tur

Å være en veganer på fjelltur er ikke alltid like lett. For noen uker siden gikk ferden til Vinjerock, en flott festival i Jotunheimen. Dette ble min første ordentlige «reise» som veganer, hvor råvarer og et kjøkken ikke er så tilgjengelig.

20543127_1624045004332642_74295395_o

Noen venninner av meg hadde meldt seg som frivillige til å jobbe på Vinjerock denne sommeren. Ivrig som jeg ble over tanken på en festival i fjellheimen, så meldte jeg meg som frivillig fjellkokk jeg også. Det er mange arbeidsoppgaver en fjellkokk kan ha, men vi var så heldige å bli plassert i boden til Mat fra Hagen. Gutta bak Mat fra Hagen driver en vegetar- og veganrestaurant på Bakklandet i Trondheim. Jeg har spist der ett par ganger og gleder meg til å dra tilbake, ettersom de har utvidet menyen siden forrige besøk.

Siden disse gutta var på festivalen kunne jeg være trygg på at det fantes noen veganske alternativer å velge mellom. Det er likevel ikke så spennende å velge mellom to ulike wrap’er i fem dager. Vi valgte derfor å lage chili sin carne og chana masala på vårt lille stormkjøkken to av dagene. Det gikk helt utmerket og vi ble gode og mette.

For min del gikk lunsj og frokost i brødskive eller knekkebrød med syltetøy, peanøttsmør eller tartex. Sistnevnte er en vegansk paté som smakte overraskende godt, men var svært dyrt (…). Til frokost hadde jeg gjerne en kopp te sammen med litt müsli og soyamelk som heldigvis finnes på små kartonger. Ellers spiste jeg frukt, drakk smoothie fra Bendit og knasket på energibarer. Jeg var god og mett hele festivalen og hadde heller pakket for mye mat enn for lite mat på turen.

20543088_1624045184332624_609333372_o

Turen krevde selvfølgelig litt planlegging og innkjøp ble gjort dager i forveien og krydder puttet i små beholdere. Her er en liste over det jeg hadde i sekken:

  • Hermetikkboks med linsesuppe
  • Syltetøy på tube
  • Peanøttsmør
  • Dadler
  • Delicato kokosboller
  • Tartex med chili
  • Bananer og epler
  • Knekkebrød
  • Soyamelk med sjokolademelk (i porsjonspakker)
  • Soyamelk (i porsjonspakker)
  • Sjokkis med mandarin og ingefær
  • Ulik te
  • Nøtteblanding (peanøtter, pistasj, rosiner, mandler)
  • stor smoothieflaske fra Bendit
  • Müsli
  • Ingredienser til både chili sin carne og chana masala

 

Dette var det jeg spiste:

Onsdag var det bare middag i Jotunheimen og da mekket vi chana masala.

Torsdag var vår første dag på jobb. Vi forsov oss litt så det ble noen knekkebrød med most banan og havsalt. Da vi kom frem til frivillig-teltet ble det servert havregrøt med sukker, kanel og rosiner samt en god kopp kaffe. Det var deilig. Til lunsj denne dagen spiste jeg blomkålsuppe som ble servert til oss frivillige. Den ble servert med brød og plantesmør. Til middag hadde jeg en falafelrull fra Mat fra Hagen.

Fredag hadde vi en god frokost med müsli, te og brød med peanøttsmør og syltetøy. Til lunsj hastespiste jeg linsesuppen før vi suste avgårde på kveldsvakt. Under vakten spiste jeg en av barene mine. Det hjalp veldig på sulten. Til middag prøvde jeg ut korearullen (wrap med tofu) fra Mat fra Hagen. Det var digg.

Lørdag hadde vi fri hele dagen og nøt en deilig frokost igjen. Jeg koste meg med knekkebrød med tartex og friske grønnsaker en venninne hadde med. I tillegg spiste jeg litt müsli og drakk te. Til lunsj ble det smoothie og mer knekkebrød med pålegg. Til middag mekket vi chili sin carne som smakte ypperlig.

 

Søndag var avreise, vi rasket sammen en enkel frokost som for meg var knekkebrød med diverse pålegg. På vei hjemover stoppet vi på en rasteplass og mekket sammen noen wraps med pesto (dessverre med litt ost), kikerter, agurk, gulrot, tomat, litt chips og tartex for min del. Det smakte helt supert. Resten av bilturen knasket vi på nøtter, kjeks og mer chips.

Når det gjelder maten på Vinjerock synes jeg det er helt supre veganske alternativer og at gutta fra Mat fra Hagen gjør en kul og spennende jobb ved å tilby så bra råvarer i fjellheimen. Innsatsen de har lagt i maten før festivalen er beundringsverdig og antall kilo kikerter de har lagt i bløt for så å ha lagd hummus av er helt utrolig. Tomler opp til dem! Jeg kjøpte ikke så mye mat, men tror man også kunne kjøpe noen stekte poteter og sorbet som jeg tror begge er veganske.

Alt i alt spiste jeg svært godt på turen. Kun pestoen og blomkålsuppen inneholdt animalske produkter, ellers klarte jeg meg ganske godt som veganer på fjelltur. Det var enkel mat, men over en så kort periode går det helt fint. Det var utrolig fint på Eidsbugarden hvor festivalen holdt til og vi hadde helt fantastisk vær. Det krevde en del planlegging i forkant av turen, men det var bare gøy.

Fikk en del inspirasjon fra hun her som tidligere har vært på Vinjerock!

Har du noen gode tips til veganer på tur så kommenter gjerne! 🙂

Legg igjen en kommentar

